Tuesday 4 October 2011

Hikmah Duka


Tika itu,
Aku diam keresahan,
Aku senyum kegembiraan,
Agar luput segala kesakitan.

Tika itu,
Aku cuba untuk kuat,
Aku cuba untuk tidak penat,
Untuk merentangi sebuah jejambat.

Tika itu,
Aku resah sendiri,
Aku diam menyendiri,
Menahan sakit yang tidak terperi.

Tika itu,
Aku lihat kalian gembira,
Aku turut gembira,
Meniti riang di jiwa.

Tika itu,
Aku sudah tidak upaya,
Aku sudah tiada daya,
Untuk berdiri pada tapaknya.

Tika itu,
Aku mendiamkan diri,
Aku merintih dalam hati,
Moga aku masih bisa berdiri.

Tika itu,
Kamu semua menyedari,
Akan sakit yang ku alami,
Semenjak dinihari.

Tika itu,
Kamu semua bersimpati,
Riak wajah hambar sepi,
Aku hanya berdiam diri.

Tika itu,
Aku resah sendiri,
Aku takut sekali,
Jika aku menyusahi.

Tika itu,
Air mataku menitis,
Atas budi baik yang kalian titis,
Sendu kian merintis.

Tika itu,
Sebak singgah di dada,
Rasa terkilan hinggap dijiwa,
Atas pengorbanan yang tidak terhingga.

Tika itu,
Meski sakit yang terpaksa ku tanggung,
Meski perit rasa yang menimpa,
Aku gembira,
Aku bersyukur,
Kerana dengan ujianNya,
Aku lihat hikmah disebaliknya...
Terima kasih SAHABAT...

-z0o Melaka,around 2pm-

3 comments: