Saturday 26 November 2011

Tahun Baru Yang Tiba



Setahun telah berlalu
Apakah aku akan tetap membiarkan
Tahun yang mendatang
Bakal berlalu seperti tahun dulu

Tahun baru yang tiba
Apakah aku masih perlu tetap seperti dulu?
Melakukan dosa dan noda
Tanpa sedikit pun keinsafan di hati

Tahun baru yang tiba
Apakah ertinya untukku
Adakah ia sekadar satu sambutan?
Yang saban tahun diraikan

Tahun baru yang tiba
Apakah aku masih perlu seperti dulu?
Tidak berubah walau  sedikit
Tidak mensyukuri nikmat Ilahi

Tahun baru yang tiba
Apakah ia memberi sinar baru untukku?
Atau sekadar berlalu begitu sahaja
Tanpa memberi manfaat padaku

Tahun baru yang tiba
Apakah ia akan mengajar aku?
Untuk hidup lebih bermakna
Pada erti memberi

Tahun baru yang tiba
Apakah aku akan lebih berjaya?
Memanfaatkan waktu
Agar tidak sedikit pun lompang

Tahun baru yang tiba
Apakah aku bisa tebus segala dosaku?
Atau dosaku makin bertambah
Atas kelalaian diri saban waktu

Tahun baru yang tiba
Apakah aku masih mampu berbakti?
Untuk ibubapaku jua sahabat-sahabat
Juga agama Allah yang Esa

 Tahun baru yang tiba
Aku harapkan
lebih bererti  buatku
lebih bermanfaat
lebih berharga
lebih diberkati
lebih dirahmati
oleh Ilahi

Tahun baru yang tiba
Aku harapkan kalian juga begitu
Menginsafi diri
Walau aku seorang pendosa
Tetapi aku masih mahu
Untuk memberi walau sedikit cuma
Rasa keinsafan dihati kalian
Maafkan segala kesilapanku di tahun yang telah berlalu!


-AWAL MUHARRAM 1433H-

3 comments:

  1. Saja. Sekadar melepaskan apa yang terbuku di jiwa untuk keinsafan diri. Dikongsi bersama disini siapa tahu ada secebis rasa insaf di hati yang lain.

    ReplyDelete