Thursday 22 September 2011

Jauhar Rasa.

Saat tekanan menghimpit diri tiada siapa mampu tangani dan hampiri untuk mengubati. Hanya kekuatan iman yang tersemat di nubari jadi bekalan. Pembimbing diri menjaga peribadi. Kelelahan,kepenatan dan kewalahan menjadi ungkapan yang terungkap di bibir. Menyelubungi diri. Segala usaha yang dilakukan seakan sia-sia. Bagaikan langsung tiada nilai di mata manusia. Bukan aku pinta nilaian natijah gemilang tapi sekurang-kurangnya hargai. Menghargai itu lebih penting.
Namun,diri ini cuba untuk meneutralkan kembali cecairan asid yang sesekali tumpah dikotak minda. Mungkin yang aku alami ini hanya pandangan dari manusia terhadap insan yang serba dhoif ini,tetapi apa pula pandangan Allah terhadap ku? Itu lebih penting. Fikirku. Mungkin lebih teruk. Aku cuba untuk bermuhasabah di balik tiap garis duka yang tercipta agar tidak hanya larut dalam larutan asid yang tercipta.
 Sungguh mereka insan yang di anugerahkan oleh Allah dengan kelebihan yang tiada pada diri ini. Itu ternyata kelebihan mereka. Mungkin itu penyebab mereka lebih berkilau dari kilauan jauhar yang lain. Tapi adilkah bagi insan-insan yang punyai nasib seperti aku? Ya,itu memang bukan persoalannya. Allah memang Maha Adil,Maha Mengetahui apa yang tidak hambaNya ketahui. Itu kelebihan mereka,aku juga punya kelebihan yang mungkin masih tidak ku sedari.
Merenung kembali kalam Allah yang menyatakan bahawa Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. Benar-benar membuka mata. Usaha kita dinilai oleh Allah bukan oleh mata pena yang menulis di atas lembaran kertas.
Bertitik tolak dengan itu, ketabahan hati teruji minda berdiskusi. Aku sematkan dalam diri usaha sebaik mungkin. Itu sudah cukup. Biarlah orang lain melihat hasil usaha yang tercipta itu bagai tiada langsung titik untuk menghargai segala usaha kita. Aku hanya mampu untuk mengharap nilaian jauhar dari MU,Ya Allah... Itu lebih baik. Jauhar rasa MU lebih bermakna.

No comments:

Post a Comment